Aşk

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Eflatun güzel fikrini zihnin diğer kavramlarından ayırmış ve onu duyumlarla akıl yürütmelerin üstüne çıkarmıştır. O bu fikrin ilk kaynağını aramış ebedi ve  i l a h i  karakterini tesbit ederek güzelin doğru vraie ve iyi (bien) fikirleriyle ilişkilerini göstermiştir. Eflatun aşk ve coşku enthousiasme olaylarıyla  şairce peetigue ilhamları derinden incelemek suretiyle güzeli insan ruhunun en esrarlı ve ince alanları içinde çözümlemiştir.  Eflatun şiirde öteki sanatlarda ahlaki ve dini karakter görmek ister. Aristo, sanatın tutkulardan arınma fikrini savunmuştur catharsis

Sanatta edebiyatta, daha indirgersek ilimde, eleştiride, estetik eleştiride, anlam üretmede önemli bir duygudur aşk. Hafızalarda şekillenen aşk tek boyutlu bir aşktır, ama asıl aşk yaptığı işe ciddi ve derinden sarılmak, ona asılmaktır. Bütün büyük insanlar, ilim adamları, kaşifler, sanatçılar işlerine aşk derecesinde bağlandıkları için başarılı olmuşlardır. Kenarından ucundan, ilgisizce sırf bürokrasinin gerektiği, maslahat için yapılan işlerden sadece zaman kaybı olur,bunların milletlerin geleceğinde büyük yeri yoktur. Büyük ilim adamları peygamberler, alimlerin hayatı okunursa bunun büyük örnekleri görünür.

Mevlana Hazretlerinin

İlm kesbiyle paye-i rifat

Arzu-yı muhal imiş ancak

Aşk imiş âlemde her ne var,

ilim bir kıl ü kal imiş ancak 

demesi 

Bu hakikattır, çünkü âlemde herkes herşey bütün nesneler kendi hızlarında durmadan durmaksızın koşmaktadırlar,hiçbirinin mazereti yoktur.

Aşkı sadece karşı cinse karşı duyulan itici ilgi anlamında anlamak aşkı hiç mi hiç anlamamaktır.

Aşksız adem dünyada belli bilin ki yoktur

Her biri bir nesneye sevgisi var aşıktır

Çalabın dünyasında yüz bin türlü sevgi var

Kabul et kendözüne gör kangisi layıktır

Biri Rahman-ı Rahim biri şeytan-ı racim

 

Anun yazugi müzdi sevgisine taalluktur

Bizim sevdiğimiz Hak’tır

Bu halka gözü kaş gelir

 

Sorar isen aşk nerdedir nerde istersen ordadır

Hem gönülde hem candadır hiç kalmadı gümanımız

 

Gönül mü yeğe  Kabe mi yeğ, ayıt bana aklı eren

Gönül yeğdüdür zira kim gönüldedir dost durağı

Girdim gönül şehrine daldım anun bahrına

İşk ile gider iken  iz buldum can içinde 

Bu izimi izledim  sağım solum gözledim

Çok acayipler  gördüm yoktur cihan içinde 

Ben gelmedim dava için

Benim işim sevi için

Dost evi gönüllerdir

Gönüller yapmaya geldim

Biz kamumuz aşk kuluyuz

Aşktur bizim sultanımız

Ger aşk ile ölürsevüz

Aşka helalder kanımız

Aşk beni benden alalı

Dost aşkı bana dolalı

Bu aşk yoluna gideli

Dost olmuştur imanımız

-Aşk ile başım hoşdurur

Her kandeyse yoldaşdurur

On iki ay sarhoşdurur

Aşktan esridi canımız

Ne kaşadır ne gözedir

Ne meylimiz ak yüzedir

Her dem hiç solmaz tazedir

Bu bizim gülistanımız

Yunus Emre 

Tanrı’ya zihin yoluyla  duyulan aşk üçüncü cins bilgiden doğar. Sevgi ne denli büyükse kaderi de o denli büyük olacaktır.Spinoza

Kleopatra’nın burnu eğer daha kısa olsaydı yeryüzünün çehresi bambaşka olurdu, 

Blaise Pascal

İçinden şöyle bir etrafına baktı mı insan sevginin nasıl hayat verdiğini öğrenir

Bir şey ancak sevgi sayesinde bizim malımız olur

Bizler nereden doğduk

Sevgiden

Nasıl yok oluruz?

Sevgisiz

Kendimizi aşmanın çaresi nedir

Sevgi

İnsan sevgiyi bulabilir mi ?

Sevgi yoluyla

Uzun zaman ağlatmayan nedir?

Sevgi 

Bizi hep ne bağlamalı ?

Sevgi

 

Sevmek acı çekmek demektir

-Aşk ve zorunluluk her halde en iyi öğretmenlerdir

Goethe 

Aşk ve nefretin yer almadığı bir oyunda kadın orta dereceli bir oyuncudur

F. Nietszche

Bir şeyde ne kadar çok bilgi varsa o kadar da büyük sevgi vardır. Erich From

 

Bedensel aşkın doyuma erdiği an sönmesi mukadderdir Freud

Sevgi sözcüğünün kapsamı bütün dünyayı kucaklayacak kadar geniştir ve bu dünya cennetten cehenneme dek uzanan iyi ile kötüyü, yüce ile aşağıyı içine alan bür dünyadır.

Jung

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
İman Ümittir

Ümitvar olmak halk arasında genellikle “sonuç kötü olacak ama ümitvar olmakta da fayda var” gibi …

Kapat