Ana Sayfa / Yazarlar / Bedaat ve Bediî kelimeleri 

Bedaat ve Bediî kelimeleri 

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

“Kur’an’ın uslûbundaki bedâat-i hârikadır. Evet, Kur’ân’ın üslûpları hem gariptir, hem bedîdir, hem acîbdir, hem muknîdir. Hiçbir şeyi, hiçbir kimseyi taklid etmemiş; hiç kimse de onu taklid edemiyor. Nasıl gelmiş, öyle o üsluplar tarâvetini, gençliğini, garâbetini dâimâ muhâfaza etmiş ve ediyor. 

Ezcümle, bir kısım sûrelerin başlarında şifre-misâl 

الٓمٓ ٭ الٓرٰ ٭ طٰهٰ ٭ يٰسٓ ٭ حٰمٓ ٭ عٓسٓقٓ

gibi mukattaât hurûfundaki üslup-u bediîsi, beş altı lem’a-i i’câzı tazammun ettiğini İşârâtü’l-İ’câz’da yazmışız.

Bedaat benzersiz eşsiz güzellik demek. Kur’an’ın üslubundaki eşsiz güzellik demek, “üslubundaki bedaat-ı harikadır” iki kelime de özel kelimelerdir, harika da sıradanlığı aşan şeylere denir, bedaat da eşsiz güzellik olduğuna göre harika eşsiz güzellik vardır, Kur’an’ın üslubunda. Kur’an’ın üslubundaki bu eşsiz harika güzelliği anlamak bize  göre zorun zorudur. Bunun yanında üslublar

Hem garip, hayret edilen şey

Hem bedii/güzellik ölçülerine uyan güzellik, gözün güzelliği farkeden özelliklerini harekete geçiren.

Hem acip, şaşırtan şey

Hem mukni, ikna edici 

Üslubun hayret edici olması, güzellik ölçülerine uygun olması, şaşırtıcı olması, ikna edici olması, bütün bunlar üslub üzerinde uzmanlık gerektirir. Edebiyatta en zor beceri üslub üzerinde düşünmektir. Türk edebiyatında üslubun çok yönlü güzelliğini anlatan kriter eserler yok denecek kadardır.

Bediüzzaman’ın üslubu da nevi şahsına münhasır bir üslubdur, kelimelerin ahengini, etkileme, tesir etmede kullanır, cansız klasik nesir üslubu yoktur onda. Bu üslubun da derinliği çok özel kişilere hastır. Cümleleri klasik özne yüklem dizilişine göre dizmez.

Eğer nefsini seversen çünkü senin nefsin lezzet ve menfaatin menşeidir. Sen de lezzet ve menfaatin zevkine meftunsun.

İnsan nefsi menfaat ve zevke düşkün olduğu için nefsini sever, yukardaki bir ifadeyle böyledir, bu cümle de o anlamı verir.

Cümleyi hitap cümlesi yapmış, ona hitap ediyor, seversen, senin, tekrar sen, tekrar mefsunsun cümlesinde yine sen,  psikolojik tahlil ile konuşuyor. İnsanı bahsin dışında tutup genel konuşmanın zevksizliğiyle anlatmıyor. Sen zamirini dört yerde kullanarak ahenk ve telkin dili geliştiriyor ve etkiliyor. Bu eşsiz bir üslubdur, mevhibe mi desem yoksa uzmanlık mı, ne desem bilmem ki.

“Kur’ân-ı Hakîmin, âyetlerinin hâtimelerinde gösterdiği fezlekeler ve Esmâ-i Hüsnâ cihetindeki üslup-u bediîsinde olan meziyet-i i’câziyeye dâirdir.”

Her edebi metnin başlangıç ve bitiş cümleleri öncekilerden farklıdır, bu Bediüzzaman’da da farklıdır, her bahsin giriş yani opening fatihası farklıdır.

Mesela Dokuzuncu Söz’ün fatihası, birinci giriş fatihası “ey birader, benden namazın şu muayyen beş vakte hikmet-i tahsisini soruyorsun. Pekçok hikmetlerinden yalnız birisine işaret ederiz.” Beş vakte dağılımının pekçok hikmetleri var; bu, câmi yani çok yönlü bir  cümle, bunun akrasından gelen onun mufassal bir fatihası.

“Evet herbir namazın vakti, mühim bir inkılap başı olduğu gibi

Azim bir tasarruf-ı İlâhînin ayinesi 

Ve o tasarruf içinde ihsanat-ı külliye-i İlâhiyenin  birer makesi olduğundan 

Kadir-i Zülcelal’e o vakitlerde daha ziyade tesbih ve tazim ve hadsiz nimetlerinin iki vakit ortasında toplanmış  yekününe karşı şükür ve hamd demek olan namaza emredilmiştir. Şu ince ve derin manayı bir parça fehmetmek için Beş Nükteyi nefsimle beraber dinle “

Sözün hatimesi yani kapanışı da çok yönlü cümle yani câmi.

“Demek şu beş vakit herbiri, birer inkılâb-ı azimin işaratı  ve icraat-ı cesime-i Rabbaniyenin emaratı ve inamat-ı külliye-i ilahiyenin alâmatı olduklarından borç ve zimmet olan farz namazın o zamanlara tahsisi, nihayet hikmettir” Biz Bediüzzaman’ın fatiha ve hatimelerindeki hikmeti bir derece anlayabiliriz. Ama Kur’an’ın fatiha ve hâtimelerindeki hikmeti kısmen anlayabiliriz.

Kur’an’ın hâtimelerindeki bediî yani şaşırtıcı güzelliği anlamamız anlayış iktidarımızla bilgi ve Kur’an kültürümüzle parelellik arzeder.

Kur’an ayetlerinin fatiha ve hatimeleri de bütün bahsin sonuç cümlesi bütün bahsin fikirlerinin anahtarlarını ihtiva eder.

Fatiha Kur’an’ın açılış suresi, bütün bir Kur’an’ın sırlarını ihtiva ediyor. Hz Ali “bu surenin açıklanmasına ömrüm yetmez.” diyor. “İlmin şehri benim”, diyor Hz. Resullullah asm, “Ali de onun kapısıdır” ya şehri söyleseydi bu sureyle ilgili, belki de söylemiştir. Kim bilir ne söylerdi. Bakara suresi, sadece o gelseydi Kur’an olarak yeterdi, çünkü Kur’an’ın en uzun ve en özetleyici suresi birçok şeyin mebadisi orada anlatılmış.

Biraz baktık bediî ve bedaat  kelimelerinin anlamlarına, biz bu kadar anlarız.

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Bulaşıcı Hastalıklarla İlgili Âyet ve Hadisler

Makaleye geçmeden bazı âyet-i kerîme ve hadis-i şerifleri zikredelim: “Andolsun ki sizi biraz korku ve …

Kapat