Ana Sayfa / Yazarlar / Büşra Hanım / Himmet Uç

Büşra Hanım / Himmet Uç

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Himmet UÇ

Büşra Hanım,

(Bediüzzaman ve iletişim konusunda bir mektup)

Benim sana anlatabileceğim dini, siyasi , felsefi anlamda Bediüzzaman’ın yüzyılların birikimi ile dinde , sanat, felsefede eskiyen iletişim ağını yenilemesi insanlar ile temalar arasındaki iletişim ağını yeniden onarmasıdır. Din de bir iletişim compleksidir, Allah peygamberlerini insanlarla olan iletişimini sağlamak için göndermiştir. Peyam haber demektir, peygamber ise haber getiren demektir. Peygamberimiz kainat ve Allah ile münasebetini kuramayan insanlara o iletişimi sağlamak için Allah’ın mesajını onların anlayacağı şekilde izah etmiştir. Allah da Kur’an –ı Kerim de insanlarla iletişim kuran bir dilkullanmıştır. Ey inananlar, ey insanlar gibi hitaplar iletişim içindir.

İletişim bir anlamda da eşya ve nesnelerin dillerini anlamaktır. Mesela bulutlar, dağlar, nehirler, hayvanlar, ağaçlar insanın faydası için yaratılmışlardır, fonksişyonel canlılar ve nesnelerdir. Ama Bediüzzaman Münacaat risalesinde bu nesneler dünyası ile insan arasında iletişim köprüleri kuraronların fonksiyonlarını anlattıktan sonra onları Allah’a dua için araç olarak kullanır, bu daha önce kullanılmamış bir iletişim tarzıdır. Ayet ül Kübra’da yine fenni konuların astronomi, coğrafya, biyoloji ve benzeri ilimlerin verilerini insanla Alllah arasında iletişim kurarak anlatır. Bu yüzden Bediüzzaman bu eserine emsalsiz eser der. Bunun ins anlar ile alem arasındaki iletişimi farklı bir şekilde kurguladığı içimnHz Ali ondan bahseder. Haşir risalesi de bir iletişim kitabıdır. İbni sina ve İslam üleması öldükten sonra dirilmenin kainattaki nesnelerle iletişim kurarak izah edememişler, Bediüzzaman kainat olaylar ve Allah’ın esmasını kullanarak bu hiç çalıştırılmamış ağı yeniden inşa etmiş ve insanların önüne öldüktensonra dirilme hakikatını en sıradan insanın bile bir oranda anlayacağı biriletişim metnine çevirmiştir.

22. Sözün bir kısmı Allah’ı olayların ve nesnelerin , birlikteliklerin ve birliklerin verdiği iletişimi anlatarak ortaya tavhid hakikatını izah eden bir iletişim metnidir.32 sözün birinci kısmı fantastik bir iletişim metnidir, Bediüzzaman zerreden yıldızlara kadar bütün nesneleri karatkterize ve dramatize ederek Türk edebiyatında kimsenin gerçekleştirmediği bir fantastik tiyatro tarzında iletişim metni meydana çıkarmıştır. Namaz bir hakikattır, ama dini metinlerde onun zorunluğunu onun ilettiği hakikatı anlayamıyan insanlar Allah ile bir ileşitimve mülakat vasıtası olan namazı ihmal ederler veya kılmazlar.Bediüzzaman dördüncü sözde en sıradan insana bile namazın hakikatını akli mantıki ve vicdani bir dil kullanarak izah eder, dokuzuncu sözde namazın neden beş vakte dağıldığını anlatır, iletişimigüçlendirir, daha sonra namazdan hoşlanmayan nefsin inadını kırmak için sersemletici bir iletişim dili kullanır. Daha sonra en büyük iletişim aracı olan namazın içini doldurmak için namazda okunan Fatiha ‘yı anlatır. Fatiha en büyük iletişim metnidir Allah ile kurulan harika bir eletişim tarzıdır. Daha başka yerlerde mesela tahiyyatta Allah ile insan arasında peygamberin miraç olmayı ile bağlantılı bir iletişim dili kullanır ve izah eder, daha sonra iyyakenabüdü kelimesindeki ene ben kelimesini bütün insana insanlara, kainata ve varlığa yayayak kimsenin yapmadığı bir gizli ileşitim köprüsünü kurar.

Bediüzzaman’ın bütün faaliyeti bu eskimiş iletişim köprüleri ve rayları, antenlerini yenilemek gözden geçirmektir, o bir revizyonisttir,yeniden vizyon kazandırır Allah’ın dinine felsefenin manasını izah ederken saçmaladığı kainatı Allah’ın sanat eseri olarak izah eder. Marks insanla Allah arasındaki iletişimi bozmayı kendine gaye etmiş ve atomun bir inayet eseri olarak değil de kendiliğinden bir varlık inşası olduğunu anlatmıştır. Bediüzzaman eserlerinde birçok yerde atomun varlığın Allah’ın mimarisi ile yerli yerine konduğunu anlatır ve ateizmin ve nihilizmin, merksizmin en büyük silahını elinden alır. Bu yüzden küfrün bel kemiğini kırdığını söyler, bel kemiği kırılan küfür artık dünyada tesirini kaybetmiştir.

Diğer konular ise siyasi konular olabilir, bu konularda Bediüzzaman Türk siyasi tarihinde parçalanmayı dağılmayı ve vahdet dinine zıt karışık olmamayı örgütlemiş ve ortaya Türk siyasi tarihinde birlikteliği öngören bir yapı kazandırmıştır. Bunların dışında varlığı anlatırken onun estetik ve güzel yönlerini nazara vererek estetik bir din iletişimi kurmuştur. Bu bahisler daha derin mütalaa ve müzakereler gerektirir. Her bahse bir yeni iletişim ağı gibi bakabilirsin. Sanırım sana bir şeyler anlattım, Allah muvaffak etsin. Bediüzzaman ve ileşitim bir doktorakonusu olabilir. Başka şeyleri de okuyarak Bediüzzaman’a bak, binanın üstüne çık dışarı bak cihanı gör, binanın içinde kalırsan sadece seningibi olanlara değerli olan şeyler söylersin, ama önemli olan toplumdur. Körler sağırlar birbirini ağırlar, onlar kendi evlerinde ağırlar. Sen o babanın kızısın kendini sıradan bir dindar olmaktan çıkaracak şekilde gayret etmelisin, bu beden ve ona yüklenenler sıradan şeyleri aşacak boyuttadır, dua et sabret ve iste.

Selamlar

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Önceki yazıyı okuyun:
Lambri / Ubeydullah GARİB

KABARCIK Ubeydullah GARİB Lambri Az erken gelmiştim mescide. Ezanı bekliyorum. Duvarlar lambriyle kaplı. Göz okşayıcı! …

Kapat