Ana Sayfa / Yazarlar / Esmâya Yakınlık

Esmâya Yakınlık

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Esmaya Yakınlık

 

*Esma ile yaklaşmanın altı yolu:

O isimle dua,

O isimle zikir,
O isimle O’nu tanımak, ismin manasını bilmek,

O isimle O’nu sevmek,

O ismi kainatta okumak,

O ismin kendinde tecellisine mazhar olmak,

ile yakınlık kurulur.

 

*Esmada terakki, o isim ile dua, zikir, tefekkür, afaki ve enfüsi tecelliyi müşahede etmek, bilmek, tanımak ve tanıdığı kadar sevmek, muhabbet etmek, isme mazhar olmak, o ismin güzelliğini yakalamak ve o isme yakınlaşmak ve o ismin şefaatiyle makbul dualara kavuşmak ve Rabbi’ni razı etmek mümkün olur. Bu kimse artık o ismin velisidir.

 

*Her kulun haline uygun düşen ilahi bir isim vardır ki onun rabbi o isim sayılır. Kul bir bedendir. O’na tekabül eden ilahi isim ise onun kalbi gibidir. (el- Fütuhat 1, 41.- 42.) (İslam Ans. 11. Cilt, 404. Sh.)

 

*Esmanın güzellikleri hakkında Ebu Bekir İbnü’l- Arabi şöyle der:

1) Kullarda saygı hissi uyandırır.

2) Duada kabule vesile olur.

3) Huzur ve sükunet verir.

4) İnsana meziyet ve şeref kazandırır.

5) O’nun hakkında yeterli ve doğru bilgi edinmemizi sağlar.

(el- Emedü’l- Aksa) (İslam Ans. 11. Cilt, 404. Sh.)

 

99 Esma

 

*Tirmizi’de geçen 99 esma rivayetlerin en sağlamıdır.

(İbni Mace Şerhi- Dua 10. Cilt, 49. Sh.)

 

*İbn Hibban’ın Tirmizi’den farkı; el- Ehad ismi vardır.

 

*Hakim’in Tirmizi’den farkı; el- Ehad ve el Mugis isimleri vardır.

 

*İbni Mace’de Tirmizi’den farklı isimler:

el- Barr, el- Cemil, el- Kahir, el- Karib, er- Raşid, er- Rab, el- Mubin, el- Burhan, eş- Şedid, el- Vaki, Zü’l- Kuvve, el- Kaim, ed- Daim, el- Hâfiz, el- Fatır, es- Sami, el- Mu’ti, el- Kafi, el- Ebed, el- Âlim, es- Sadık, el- Munir, et- Tamm, el- Kadim, el- Vitr, el- Ehad. (İbni Mace Şerhi- Dua 10. Cilt, 51. Sh.)

 

İsm-i A’zam ve Tecelli-i A’zam

 

İsm-i A’zam iki ayette geçiyor. (Al-i İmran: 2.) (Bakara: 163.)

(Ebu Davud- Salat, Tirmizi- Da’avat)

 

***Allâhu Lâ ilâhe illâ huve-lhayyu-lkayyûm. (Al-i İmran: 2.)

 

***Ve-ilâhukum ilâhun vâhid. Lâ ilâhe illâ huve-rrahmânu-rrahîm. (Bakara: 163.)

————————————————————

Rahman: A’zami, insanda ve Nefiste tecelli eder.

Rahim: A’zami, insanda ve Kalbde tecelli eder.

Hakim: A’zami, insanda ve Akılda tecelli eder.

Hayy ve Kayyum: Ruhda tecelli eder.

————————————————————

Rahman: Nefislerin tadacağı, tanıyacağı ve tartacağı rahmet hazinelerini yaratandır.

————————————————————

Rahim: Kalblerin tanıyacağı şekilde merhamet eden. Acıyan.

————————————————————

Hakim: Akılların anlayacağı şekilde hikmetleri yaratan.

————————————————————

Hayy ve Kayyum: Ruhu hayatlı ve kaim yaratandır.

————————————————————

Halik: Yaratan. Yarattığı şeyin ayrıntılarını bilip takdir eden

Halik ismi, ilim, irade, kudret sıfatlarına raci olur.

Hallak: Sürekli yaratan manasınadır. Her daim yaratandır.

Bari: Yaratılacak şeyi fiilen meydana getiren. Uyumlu yaratan. Birbirine uygun, (indirgenemez komplekslik)

Bedi: Benzersiz yaratandır.

Fatır: İnşa ve terkib ile yaratan. Gökleri ve yeri altı günde yarattı.

 

*Gazali şöyle misal verir:

Halik projelendiren mimara,

Bari projeyi uygulayan mühendise,

Musavvir tezyinatçıya tekabül eder.

(bk. İslam Ans. Halik)

————————————————————

Gafur: Günahları magfiret eden. Bağışlayan.

Gaffar: Günahları sürekli bağışlayan, tekrar tekrar bağışlayan

Afüv: Günahları silen.

Tevvab: Tevbe edip günahları terk edenin, tevbe eylemini kabul eden.

Günahların geri dönmemek üzere silinmesi Afüv ile olur. Allah affederse sen o günahı bir daha işlemezsin.

————————————————————

Kahhar: Kahreden. Manevi ızdırablar içinde bırakan.

Cebbar: Cebreden. Bedenlere şiddetli azab veren.

————————————————————

Adl: Adil olan. Mazlumların haklarını zalimlerden alandır.

Muksit: Bütün işlerini dengeli ve ölçülü yapan. Hak sahiblerine haklarını verendir.

————————————————————

Rezzak: Rızık veren..

Mukit: Gıdaları veren. Bedeni kuvvetleri halk eden..

————————————————————

Aliyy: Yüce.

Kebir: Büyük..

Azim: Azametli.

————————————————————

Naim: Nimet veren.. Bütün mahlukata nimet verendir.

Rezzak: Rızık veren.. Bütün mahlukata rızık verendir

Kerim: Özel olarak ikram eden.. Kişiye özel gelen nimetler.

————————————————————

Şafi: Maddi hastalıklara şifa verendir.

Muafi: Manevi hastalıklara şifa veren. Afiyet verendir.

Kafi: Bütün dertlere ve tasalara kafi gelen. Kurtarandır.

————————————————————

Vahid: Tek olan. Güneşin ışığı tek olarak dünyayı aydınlatır.

(Her insanın bir yüzü vardır.)

Ehad: Bir olan. Güneş bir olarak semada görünür.

(Her insanın yüzü birbirinden farklıdır.)

————————————————————

Rakib: Gözeten. Her şeyi gözetimi altında tutandır.

(Tesbit için tarassut. Amirin gözetimi.)

Müheymin: Gözetip koruyandır.

(Korumak için tarassut. Annenin gözetimi.)

————————————————————

Vasi: Geniş ve müsaadekar. İlim ve rahmeti geniş olandır.

Basit: Genişleten. İnşirah veren. Rızkı genişletendir.

————————————————————

Hayy: Hayatlı olan.

Muhyi: Hayat veren, ihya eden, dirilten.

————————————————————

Ganiyy: Zengin.

Mugni: Zengin eden.

————————————————————

Ganiyy: Kimseye muhtaç olmayan. Zengin. Müstağni.

Samed: Kimseye muhtaç olmayan. Her şey ona muhtaç olan.

————————————————————

Hasib: Hesaba çeken.

Muhsi: Yarattıklarının sayısını bilen.

————————————————————

Bais: Ölüleri dirilten.

Muhyi: Hayat veren, hayatı olan her şeyi dirilten.

————————————————————

Kaviyy: Çok kuvvetli.

Kadir: Her şeye gücü yeten, kudreti her şeyi kuşatan..

————————————————————

Vedud: Seven ve sevilen.

Veliyy: Sevdiği kulunu dost edinen.

————————————————————

Rahim: Merhametli.

Rauf: Çok şefkatlidir. Kullarına karşı çok şefkatlidir.

————————————————————

*Gafurun Afüv (Hacc: 60.)

Günahları bağışlayan Gafur’dur ve tamamen silen Afüv’dür.

Gafûrun Rahîm. (Hud: 41.)

Bağışlayan merhametli olursa bu daha güzeldir.

Alimun Halim (Hacc: 59.)

İlim istenir fakat hilim ile birlikte olursa daha faydalı olur.

Semiun Basir (Hacc: 61.)

Her şeyi işitir ve görür.

Aliyyul Kebir (Hacc: 62.)

Büyüklük yücelikle birlikte olursa fazileti daha fazla olur.

Latifun Habir (Hacc: 63.)

Çok şeyden haberdar olmak insana acı verir fakat lütüf olarak gelen haberler mutluluğa sebeb olur.

Ganiyyul Hamid (Hacc: 64.)

Zenginlik ancak hamd ve şükür ile birlikte faydalıdır.

Azizun Hamid (Sebe: 6.)

İzzet ancak hamd ve şükür ile birlikte istikamettedir.

Kaviyyul Aziz (Hacc: 74.)

Kuvvet izzet ile birlikte daha kıymetlidir.

Bu isimlerin tecellileri birlikte istenirse daha faydalı olur.

Bu yüzden ayetlerin sonlarında birlikte zikredilmiştir.

(Cevher İnci Altın)

Abdullah ÖZTÜRK

Yazar : Abdullah ÖZTÜRK

1963 miladi ve 1383 hicri senesinde, Ankara’da dünyaya geldi.
Gazi Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünden mezun oldu.
Memleketi Şeyh Ali Semerkandi Hazretlerinin yaşadığı ve medfun olduğu Şeyhler beldesidir.
Huccet, Hulasa, Fıkhul Kebir, Fıkhul Evsat, Fıkhul Asgar, Hıristiyanlara Mektuplar, Yol, Bir Şahıs Bir Olay, Cevher İnci Altın, Suristan, Kalbimin Aydınlığı 40 Hadis, isimli eserlerin yazarı, halen ilmi araştırmalarını devam ettirmektedir.

Web Sitesi
Tüm Yazıları Göster
Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Hadis İlmine Dâir

Hadis İlmine Dâir 1- Benim sünnetimden yüz çeviren benden değildir Bu bölümde ilk önce Peygamber …

Kapat