Katrenin Mukaddimesinde:
Ve keza nazar ile niyet, mahiyet-i eşyayı tağyir eder. Günahı sevaba, sevabı günaha kalbeder. Evet niyet âdi bir hareketi ibadete çevirir. Ve gösteriş için yapılan bir ibadeti günaha kalbeder. Maddiyata esbab hesabıyla bakılırsa cehalettir. Allah hesabıyla olursa, marifet-i İlahiyedir.
Önce nazar ile niyeti yan-yana söyledi. Yani bakış açısı ile niyet birbirine çok yakın ve benzeşiyorlar. Biri kalbe diğeri daha çok akla baksa da, neticesi çok yakın. Niyet adi yani adetten, basit, günahı sevabı olmayan, mübah bir hareketi veya günahı, seyyiatı ibadet veya hasenata çevirdiğini anlatmış.
Mesela Kibir kötü bir sıfattır. En büyük günahlardan biridir. Amma din düşmanlarına karşı izzet-i İslamiyeyi göstermek niyetiyle olursa o kibir hasenat olur.
İnat fena bir haslettir. Amma nefis ve şeytanın kötü istek ve emirlerine muhalefette kullanılırsa, dininde, davasında, ibadete devamda, günahtan kaçmakda kullanılsa ibadet halini alır ve inad, hakta sebata inkılab eder.
Mecazi muhabbet ve aşkı veya dünyanın 3. yüzüne karşı olan muhabbetin 1. ve 2. yüzüne karşı çevrilmesi gibi misaller çoğaltılabilir.
Nazar için misal verilen: Fennî malumatın marifetullaha çevrilmesini de niyete ekleyebiliriz gibi geliyor, bana… Bilim ile dalalete ve inkara giden bir insanın iman ile niyeti değişirse, yani mana-yı ismiden, mana-yı harfiye dönerse, yani sanattan, Sanatkara, eserden müessire dönerse. Allah namına bilimlere yöneldiğinde, daha önce inkarını, isyanını arttıran bilgiler imanını arttırmaya başlayacak ve seyyiat hasenata dönecek.
Amma ayette geçen “Yübeddilullahi seyyiatihim hasenat” ifadesi sarih manasıyla günahları sevaba çevireceğini ifade ediyor.
Mutlaka onun da şartları var.
Bir abimizden bir Hadis-i Şerif dinlemiştim.
Rasul-i Ekrem ASM Efendimiz bir gün sahabeye bu ayetin Ahiretteki bir tecellisini şöyle anlatır. Allah bir meleğe der ki: Git filan mümin kuluma… Şu, şu, şu günahlarını ikrar ettir.
O melek gider, o mümine der ki: Filan tarihte, falan yerde şöyle şöyle bir günahı işledin mi? O mümin utanır, başını eğer ve: Evet işledim, der.
Melek tekrar: Peki filan tarihte, falan yerde şöyle şöyle bir günahı işledin mi? O mümin iyice utanır, mahcubiyetle: Evet işledim, der.
Melek tekrar: Filan tarihte, falan yerde şöyle şöyle bir günahı işledin mi? Mümin artık bitkin ve ızdırablı vaziyette, günahlar adeta onu ezmiş bir halette, sesi zor duyulur bir halde: Evet işledim, der.
Melek der ki: Rabbin işlediğin bu günahları sevaba çevirdi, deyince o mümin birden dikilir, can havliyle ve bağırarak: Benim şu günahım da var, bu günahım da var, diye günahlarını saymaya başlar.
Rasul-i Ekrem ASM Efendimiz gülmeye başlar. O gün Medine-i Münevverede bayram havası eser.
Elhasıl: Nefs-i emmâre, tahrip ve şer cihetinde nihayetsiz cinayet işleyebilir. Fakat icad ve hayırda iktidarı pek azdır ve cüz’îdir. Evet, bir haneyi bir günde harap eder, yüz günde yapamaz.
Lâkin, eğer enâniyeti bıraksa, hayrı ve vücudu tevfik-i İlâhiyeden istese, şer ve tahripten ve nefse itimattan vazgeçse, istiğfar ederek tam abd olsa, o vakit
يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّاٰتِهِمْ حَسَنَاتٍ sırrına mazhar olur.
Ondaki nihayetsiz kabiliyet-i şer, nihayetsiz kabiliyet-i hayra inkılâb eder. Ahsen-i takvim kıymetini alır, âlâ-yı illiyyîne çıkar.
Yirmi Üçüncü Söz İkinci Mebhas
- Peygamber Efendimizin Yaşında Vefat Etme Duası Kabul Olunan Doktor: Sadullah NUTKU - 28 Haziran 2020
- “Benim Şefik’im İçmez!” - 20 Aralık 2019
- Merhum Taha Gültekin Hocaefendi ve Müjdeli Rüyası - 31 Ekim 2019
- Efendimizin Emrettiği Dokuz Haslet - 23 Nisan 2019
- Süleyman Hilmi Tunahan Efendi ve Bediüzzaman Hazretleri - 14 Nisan 2019
- Ülfeti Kaldıran ve İman Kurtaran Eser - 10 Mart 2019
- Kur’an Her Derde Devadır - 2 Şubat 2019
- Bir Suale Muhtasar Bir Cevap - 3 Ocak 2019
- Evlatlarımız için güzel bir dua / Ahmet KATIN - 25 Haziran 2018
- Haramlar neden var? / Ahmet KATIN - 12 Şubat 2018