Ana Sayfa / Yazarlar / Hurûf-u Mukattaa

Hurûf-u Mukattaa

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Huruf-u Mukattaa

Hurufu mukattaa harfleri geniş manaları ifade eden ve önemine dikkat çekilen anahtar kelimelerin işaretleridir.

Huruf-u mukattaa, sure başlarındaki kısaltmalardır, şifrelerdir. Birçok hakikatlerin kısaltılmış sembolleridir. Allah ve Rasulü arasında muayyen olan bilgi depolarıdır. Bakara suresindeki Elif lam mim hakkında alimler şöyle demişlerdir: “Elif Allah, Lam Cebrail, Mim Muhammed’i bildirir.” Lam harfinin, Elif’den alan ve Mim’e getiren bir şekli vardır. Cebrail (a.s.)’ı gösterir. Elif lam ra ise Allah, Cebrail, Rasul manasını bildirir. Ya Sin harflerine Yasin suresi derc edilmiştir. Bu aynı zamanda bize nasıl bir ezberleme ve öğrenme metodu uygulamamız gerektiğini de gösterir. Cümlelerin baş harflerinden onları birbirine bağlamak ve kolay ezberlemek mümkün olur. Bu metodun bir faydası da unutmaktan selamette kalmaktır.

*İbni Abbas’dan rivayetle: Elif Allah’a, mim Muhammed’e, lam Cebrail’e delalet eder. Bu kitap Allah katından Cebrail vasıtasıyla Muhammed’e indirilmiştir anlamına gelir. (İbn-i Cevzi, Fahreddin Razi) (İslam Ans. 18. Cilt, 404. Sh.)

*Kef he ye ayn sadın manasını soran bir kimseye Muhammed bin Hanefiyye’nin şöyle dediği nakledilir: “Bunun tefsirini haber versem su üzerinde ayakların batmadan yürürsün.” (Ebu Hayyan el- Endelusi, I, 35.) (İslam Ans. 18. Cilt, 405. Sh.)

*Hurufu mukattaanın bir hikmeti de surelerin sıralanışının tesbitinde kolaylık sağlamasıdır.

*İbni Mes’ud (r.a.) buyurdu: “Ha mim’ler Kur’an’ın süsüdür.”

Yedi süslü güzellikten sonra gelecek sure insanda merak uyandırır. Çünkü bu sure, yedi güzelden sonra onları tamamlar mahiyette olmalı. Merakla bakılınca bu surenin Muhammed suresi olduğunu görürüz. Kur’an’ın sıralanışı ve surelerin birbiri ardınca gelişindeki hikmetler çok manidar.

Ha mimler, Hak Muhammed diyor. Sonra Muhammed geliyor.

Hak ile gönderilen Muhammed demektir. Allahu a’lem.

Yedi hak sureden sonra Muhammed suresi geliyor.

Hak Muhammed manası tamam oluyor.

Hak, Muhammed’in yanında ve Hak, Muhammed ile beraber.

Hak kelimesi her surede tekrar ediyor.

1-(Mü’min: 25.) Hak.

2-(Fussilet: 15.) Hak.

3-(Şura: 18.- 42.) Hak.

4-(Zuhruf: 30.- 78.- 86.) Hak.

5-(Duhan: 39.) Hak.

6-(Casiye: 6.- 22.- 29.- 32.) Hak.

7-(Ahkaf: 3.- 7.- 17.- 18.- 20.- 30.- 34.) Hak.

Yedi surenin sonuncusu Ahkaf suresidir. Hak kelimesi, bu surenin harflerinden oluşur. En fazla Hak kelimesi bu surede geçer. Yedi defa geçer ki bu da yedi sure kadar tekrarlanıyor.

Kur’an’ın yedi süsü olan bu surelerden hiçbiri yoktur ki, içinde dostluk hakkında bir ayet geçmemiş olsun. Mescidin süsü, İslamın süsü, Kur’an’ın süsü, dünyanın süsü velilerdir. Bu surelerin hepsinde dostluk, sıcak dost kavramı geçer. Bunlara düşmanlık yapanlar hamim ile yani kaynar su ile tehdit edilirler.

(Mü’min: 18.) Zalimlerin dostu yoktur.

(Fussilet: 34.) hamim sıcak bir dost.

(Şura: 9.- 28.- 6.- 8.- 31.- 44.) Dost yalnız Allah’dır.

(Zuhruf: 67.) O gün dostlar düşmandır.

(Duhan: 41.) O gün dost dostundan bir şey savamaz.

(Casiye: 19.- 10.) Allah muttakilerin dostudur.

(Ahkaf: 32.) Kendisinin Ondan başka dostu olmaz.

Hamim:

(Mü’min: 72.) hamim, kaynar su.

(Fussilet: 34.) hamim sıcak bir dost.

(Duhan: 46.) hamim, kaynar su.

(Duhan: 48.) hamim, kaynar su.

Şura Suresinin başında geçen hurufu mukatta ayn, sin, kaf.

İlim ancak istikametle olursa Kur’an’a götürür.

Alim: (Şura: 12.- 50.)

İstikamet: (Şura: 15.- 52.)

Kur’an: (Şura: 7.)

*Hire Arapları “Ya Muhammed” (belki de Hak Muhammed) parolası ile İranlıları ilk defa yenilgiye uğrattılar.

Haber Rasulullah’a varınca: “Bu Arapların İranlılara ilk galibiyeti. Benim sayemde muzaffer oldular.” buyurdu.

(bk. Muhammed Hamidullah Rasulullah Muhammed Kitabı 186. Sh.)

*Rasulullah (s.a.v.) sahabelere, geceleyin düşmana karşı, “hamim la yunsarun” sözünü parola olarak kullanmalarını tenbih etmiştir. (Ebu Davud- Cihad 10. Cilt, 100. Sh. Bab: 71, Hadis No: 2597.) (Tirmizi- Cihad 3. Cilt, 220. Sh. Bab: 11, Hadis No: 1733.) (Ahmed b. Hanbel V, 65,289, VI, 377.)

Muhammed suresi 13. Ayette: “Onlara yardım eden çıkmadı.” ifadesi geçmektedir.

*Muhammed suresinde 38 ayetin 36’sı mim harfi ile bitiyor. Bu sureden sonra Fetih suresi geliyor. Bariz bir işaretle diyor ki: “Büyük fethi yani İstanbul’un fethini gerçekleştirecek olan kimse Muhammed Fatih Sultan’dır.

Bu büyük fetihle birlikte Doğu Roma yıkıldı. Çağ kapandı, çağ açıldı, Amerika keşfedildi, Endülüs yıkıldı, Reform Rönesans Avrupa’nın geleceğini belirledi. Bütün bu olaylar bu fetih ile başladı.

*A’raf suresinin başında Elif Lam Mim Sad var.

A’raf suresinin 2. Ayetinde Sadr kelimesi geçiyor.

Allah’dan vahyi, Cebrail, Muhammed’in Sadrına indiriyor.

*Kaf suresinin başında Kaf harfi var. İlk ayetinde Kur’an’ı zikreder. Son ayetinde de Kur’an’ı zikreder. Kur’an’la başlar, Kur’an’la biter. Kur’an’a işaret eder.

İmam Kurtubi Kaf Suresinin tümünde, hiçbir insanın erişemeyeceği akıcılık, fesahat ve belagat olduğunu söyler. (Kurtubi- el- Camiu li Ahkami’l- Kur’an, Mukaddime, 1. Cilt, 284. Sh.) (Kurtubi- el- Camiu li Ahkami’l- Kur’an, Fihrist, 20. Cilt, 29. Sh.)

*Sad suresinin başında Sad harfi var.

Bir sonraki sahifenin başı Sabrı zikreder.

Sad:17. Ayet sabret emri ile başlıyor.

Surede Eyyub (a.s.) kıssası yer alıyor.

Eyyub (a.s.)’ın hastalıklardan kurtuluşu anlatılıyor.

*Ta- sin- mim. (Kasas: 1.)

Tur-i sinada Musa’ya vahiy gelmesi zikredilir.

*Yasin suresinde ilk bakışta “Ey Secde eden” hitabı hissedilir. Allahu a’lem.

*Alak suresinden sonra Kadir suresinin gelmesi manidardır. Zira Alak suresinin ilk ayetleri Kadir gecesinde indi.

*Hurufu mukattaayı bir grup yahudi İslam ümmetinin dünyada kalış süresini gösterdiği yönündeki iddialarını içeren rivayet şia kaynaklarında da nakledilir. (Meclisi, IX, 209.) (İslam Ans. 18. Cilt, 405. Sh.)

*Bu konuda çok şeyler yazılıp söylenebilir. Fakat son sözü Bediüzzaman’ın tahkikli tesbitlerine bırakalım:

*Huruf-u kudsiye-i şifre-i ilahiye hava zerratı içinde, zamansız münasebat-ı dakika-i hafiye tellerini istizaza getirecek birer düğüm ve birer düğme harfi olduklarını ve ferşten Arşa manevi telsiz telefon muhaberat-ı kudsiyeyi ifa etmeleri, o şifre-i kudsiye-i ilahiyenin şe’nindendir ve vazifesidir ve gayet makuldür. (28. Lem’a, 20. Nükte)

*Surelerin başlarındaki hurufat daha ziyade o münasebat-ı hafiyenin uçlarının merkezi ukdeleri, düğümleri ve hassas düğmeleri hükmünde olduğundan, vücud-u havaileri bu hasiyete malik olduğu gibi, vücud-u zihnileri dahi, hatta vücud-u nakşiyeleri de bu hasiyetten hassaları ve hisseleri var. Demek o harfleri okumasıyla ve yazmasıyla, maddi ilaç gibi şifa ve başka maksatlar hasıl olabilir. (28. Lem’a, 20. Nükte)

*Denizden bir damla:

1)Surelerin başlarında 28 harften yarısı zikredilmiş, yarısı terk edilmiştir.

2)Kur’an’ın almış olduğı nısıf, terk ettiği nısıftan daha ziyade kesiru’l- istimaldir.

3)Hece harfleri, elif-i sakine dahil olunca 29 dur. Ve 29 surenin başında geçmektedir.

4)Huruf-u mukattaanın tansifinde ihtiyar ettiği tarik, 504 ihtimalden intihap edilmiştir. Ve intihab edilen şu tarikten başka hiçbir ihtimalle mezkur tansif mümkün değildir. (İşaratu’l- İ’caz- Bakara Suresi 1. Ayet)

*Huruf-u mukattaanın zikri, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) fevkalade bir zekaya malik olduğuna işarettir. (İşaratu’l- İ’caz- Bakara Suresi 1. Ayet)

*Mim elif yolunda yalnız değildi. Önce yanına bir elif aldı. Naifti ama dosdoğruydu. Bir asa gibi yanından ayırmadı. Sonra üç ayın onlara dahil oldu. Gücü arttı, güçlendi. Kur’an’da mim insanlardan korunacak buyruğu geldi. Kimse ona zarar veremedi. Nihayet yatağında vefat etti. Ardından elif onu izledi. O da yatağında vefat etti. Sonra üç ayın şehid oldu. Geride iki güzel kaldı. Onların büyüğü sinsice, küçüğü zalimce şehid edildi. Artık ne güzeller kaldı ne ayınlar ne elif ne de mim. Sadece elife giden yol kaldı. O yolda olanlara ne mutlu!

(Cevher İnci Altın)

Elde Kur’an gibi bir mucize-i baki varken,

Başka burhan aramak aklıma zaid görünür.

Elde Kur’an gibi bir burhan-ı hakikat varken,

Münkirleri ilzam için gönlüme sıklet mi gelir?

Bediüzzaman Said Nursi (r.a.)

Yazar : Abdullah ÖZTÜRK

1963 miladi ve 1383 hicri senesinde, Ankara’da dünyaya geldi.
Gazi Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünden mezun oldu.
Memleketi Şeyh Ali Semerkandi Hazretlerinin yaşadığı ve medfun olduğu Şeyhler beldesidir.
Huccet, Hulasa, Fıkhul Kebir, Fıkhul Evsat, Fıkhul Asgar, Hıristiyanlara Mektuplar, Yol, Bir Şahıs Bir Olay, Cevher İnci Altın, Suristan, Kalbimin Aydınlığı 40 Hadis, isimli eserlerin yazarı, halen ilmi araştırmalarını devam ettirmektedir.

Web Sitesi
Tüm Yazıları Göster
Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Yorumlar

  1. avatar

    Allah razı olsun hocam, Rabbim bizi Elif’e giden yoldan ayırmasın.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Ben İflah Olur muyum?

Ben İflah Olur muyum? Yaptığı hatalardan dolayı yaşadığı suçluluk psikolojisi içinde insan, " ben asla …

Kapat