Ana Sayfa / Yazarlar / İhsan Kasım Salihi: Risale-i Nurla Yolculuğum – 3

İhsan Kasım Salihi: Risale-i Nurla Yolculuğum – 3

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Risale-i Nurla Yolculuğum – 3 İhsan Kasım Salihi

İhsan Kasım Salihi’nin kitabının bir durağı da Risale-i Nurların tercümesi, neşri ve basımı ile ilgilidir. Prof. Abdülkerim Zeydan‘a Hikmet ül İstiaze Lemasını tercüme ettiğini söyler, o da neden bahsettiğini sorar. “Niçin şeytandan Allah’a sığındığımızı” anlatır, der, okur ve susar, aynı Zat Muhyiddin-i Arabi hakkında Bediüzzaman’ın fikrini sorar, Zeydan İslâm düşüncesinin nerelerde zelzelede olduğunu bilir, bu yüzden Muhyiddin-i Arabi’yi sorar. Ama Bediüzzaman cidden çok ileri boyutta bir telakki sahibidir. Avrupalılar da Muhyiddin’in yorumuna hayret ederler, bir meşhur filozof, “Müslümanlardan bir adam çıkmış onu da kendilerinden saymıyorlar” diyor. İslam, düşüncesi mütemadiyen geleneğin tekrarı olduğu için yeni fikirler revaç bulmamış, Muhyiddin-i Arabi’yi de bazıları tekfir bazıları ile yüksek mertebelerde görmüşler. Ama onun ulaşılamaz bir mevki-i alide olduğuna çok yanaşan olmamış.” Batılı filozoflar Muhyiddin-i Arabi’yi filozoflar gibi bağımsız düşündügünden takdir ediyorlar.

Haşir Risalesi’nin basımında oldukça büyük gayreti vardır. Fakat başarır kitap Bağdat’da kitapçı raflarında yerini alır, büyük ilgi görür. Irak’ta basılan risale sayısı kırk ikiye ulaşır. Meyve risalesinin basımında biraz endişelidir, fakat üstadı gördüğü rüyada tatmin olur ve eser basılır ayet mealen “Gerçek şu ki siz çeresiz birkaç kişi iken Allah size Bedir’de sırf yardımı ile zafer verdi.” (Ve leked nazarakümullahu bibedrin ve entüm ezilleten. Ali imran 123)

Peygamberimiz çok az bir insan ile başarıyı yakalamıştır, Kur’an’da Allah kafirlere müslümanları çok müslümanlara da kafirleri az gösterirmiş, böyle birkaç ayet var.

Gençlik Rehberi’nin basımında bir hanımefendinin şu cümleler dikkatini çeker ve eserin basılmasından sonra bir nüsha ister.

“Dünya madem fanidir. Hem madem ömür kısadır. Hem madem gayet lüzumlu vazifeler çoktur. Hem madem hayat-ı ebediye burada kazanılacaktır. Hem madem dünya sahipsiz değil. Hem madem şu misafirhane-i dünyanın gayet Hakim ve Kerim bir müdebbiri var. Hem madem ne iyilik ve ne fenalık cezasız kalmayacaktır. Hem madem “Layükellifillahu nesenill vüsüaha” sırrınca teklif-i malayutak yoktur. Hem madem zararsız yol zararlı yola müreccahtır. Hem madem dünyevi dostlar ve rutbeler kabir kapısına kadardır

Elbette en bahtiyar odur ki dünya için ahiretini unutmasın, ahiretini dünyaya feda etmesin, hayat-ı ebediyesini hayat-ı dünyeviye için bozmasın, malayani şeylerle ömrünü telef etmesin kendini misafir telakki edip misafirhane sahibinin emirlerine göre hareket etsin, selametle kabir kapısını açıp saadet-i ebediyeye girsin”

Mesnevi-i Nuriye’nin basımı sırasında kendinden önce bundan bazı basımlar gerçekleştiren bir zata “Kardeşim ben bu Mesnevi-i Nuriye denilen kitaba aşık oldum” Arkadaşı da ona buna muadil bir cümle kullanır. “Ona aşık olmadan onu anlayamazsın”

Salihi kitabın insanlara ulaşması için yüksek idealler sahibidir. “Fikirlerden, hatıralardan  ve meselelerden  oluşan bu kocaman dalgaların olduğu denize dalmak ve değerli inciler çıkarmak madem benim elimden gelmiyor, ben de bu kitabı tahkik etmekle yetindim. Allah’ın kendilerine bu işi yapmayı nasib ettiği kıymetli insanlar, beni aciz bırakan bu vazifeleri yapmak için gayret sarfederken Mesnevi-i Nuriye’nin tam bir nüshasına  erişebilsinler isterdim. Yani ben o değerli insanların hatırına kitap tahkiki için kollarımı sıvadım”

Mesnevinin basımının ön hazırlıkları yapıldığında bir öğrencisi Hastalar Risalesi’nin sonunda Mesneviden bazı kısımlar okuduğunu görmüştür; o kitabın bakımını sorar Salihi’ye o da müsveddeleri gösterir ve genç kitabın basım işlerine yardımcı olabileceğini söyler, ticaret bakanlığında tanıdıkları olduğunu bildirir, ve o genç Allah’ın inayetiyle basım işinde yardımcı olmuştur. Eserlerin basılması nasıl zorluklar ve zıtlıklar i çinden suhuletle çıktığını gösteren bir olaylar zinciridir. Yeter ki bir kişi eserleri insanlara ulaştırmayı gaye edinsin, kolaylıklar birbiri arkasından gelir.

Salihi’nin anlattığı bir gözlem Risalei Nurun edebi şahaserliğidir. Bizim ülkemizde Bediüzzaman’ın eserleri edebiyat tarihin münasib yerinde olduğuna dair bir sınıflandırma yapılmadı, Fas’lı bir öğretim üyesi eserlerin metninin edebiyat ötesi şiirselliğini anlatır. “Prof Dr Hasan El Emrani Arapça Mesnevi-i Nuriyedeki Metnin Şiirselliği diye bir yazı kaleme almıştır, bu çalışmayı Salihi’ye gönderir, Salihi” “gördüm ki gerçekten mükemmel bir edebi çalışma ortaya koymuş” Ben Tanzimattan günümüze edebi metinleri gözden geçirdim Risale-i Nur gerçekten büyük bir edebi metin, dini metinlerin monotonluğu matematik tekrarı yok, ama bu ne Nur Talebelerinin ne de diğer edebi muhitlerin karihası dışında bir şey. Hayranlık anlamak değildir elbette.

Bu çalışma daha sonra Kahire’de yayınlanır. Kitabın mukaddimesindeki şu ifadeler harika “Arapça Mesnevi-i Nuriye şiir ve edebiyata ilişkin bakıç açıları ihtiva ediyor. Bunun yanı sıra metinlerin başlangıç kısımları  okuyucuyu üzerinde cok fazla durmaksızın ve zorlanmaksızın  metni anlamaya sevkediyor.

Said Nursi şairane bir kişiliğe, ince bir ruha, iştiyaklı bir kalbe, duyarlı ve hassas bir vicdana, keskin bir zekaya, cemal-i kainatın şimşeklerinin yetişemeyeceği parlaklıkta  ve hiçbir ayrıntıyı kaçırmayan bir basirete sahiptir. (bu son cümleler bizde kimse tarafından ifade edilememiş gözlemlerdir, hayran olmamak elde değil)

İhsan Kasım Salihi’nin Nuranî Seyahati

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Niçin Siyer Öğrenneliyiz?

Neden Siyer Öğrenmeliyiz? Muhammed Emin YILDIRIM Efendimiz’in (sav) değerli bir miras ve büyük bir sermaye …

Kapat