Ana Sayfa / Yazarlar / Kur’an Hatmi ve Bağışlama Var mı?

Kur’an Hatmi ve Bağışlama Var mı?

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

KUR’AN HATMİ ve BAĞIŞLAMA VAR MI…

Soru; Kur’an’ı hatim etme yok… demişler
sen sadece okursun yani bağişlamana gerek yok…
Kuran’da bağislama ile ilgili bisey yok demişler… doğru mudur?..
Evvelâ;
“Bunlardan sonra gelenler de şöyle derler:
Ey Rabbimiz! Bizi ve bizden evvel iman eden kardeşlerimizi bağışla..” (Haşr, 59/10)

Halîk-ı Kainat’ın varlık üzerinde görülen iki çeşit yaratması vardır!..
birisi İnşa;
sebebler silsilesiyle, zamanla tedricidir. Yani her yaş çıkılan basamaklar gibidir,
gördüğümüz şahadet âleminin zerrelerinden inşa edilmiştir, bir ömrü ve yaşı vardır.
Fanidir. Rızkı ise yaratıldığı topraktan gelen nimetlerdir…
İkincisi İbda;
sebebsiz, defaten, yoktan var etmektir,
Ruhumuz böyle bir emirle NUR’dan, yaratılmıştır. Ve ölümlü değildir.
Ruhun rızkı; yaratıldığı NUR’dandır…
O da ancak KUR’AN’IN NURUn da, dua, ibadet ve zikirlerdedir!..

Meselâ;
Kalp, sır, latife, vicdan gibi hissiyatlar ruhun hasiyetleri hükmündedir.
Dolayısı ile ruh bedenden ayrıldığı zaman hayat, kalp,
vicdan, sır ve latife gibi insanı insan yapan vasıflarını kaybetmez.
Zira onlar ruh cevherinin içinde ya da ona bağlı veya onunla kaim şeylerdir.

“İnsana hem bir kitab-ı şeriat, hem bir kitab-ı dua,
hem bir kitab-ı zikir, hem bir kitab-ı fikir,
hem bütün insanın bütün hacatı maneviyesine merci olacak
çok kitapları tazammun eden -KUR’AN-I AZİMÜŞŞAN’-
tek, cami bir Kitab-ı Mukaddes’tir.” (Sözler, s.340)
Kur’ân-ı Kerim’in tesir sahası sadece dünya ile sınırlı değildir.
Onun mü’min ruhlara verdiği feyiz hayatta iken kalmaz,
aynı şekilde kabir âleminde de devam eder;
orada iken de ruhlarımızı şenlendirir, kabrimizde nur ve ışık olur.
Ölen Geçmişlerimizin ruhuna ,
Kur’ân’dan nelerin okunması gerektiği hususunda
Peygamberimiz (ﷺ) şu tavsiyelerde bulunur:

“Yasin, Kur’ân’ın kalbidir.
Onu bir kimse okur ve Allah’tan âhiret saadeti dilerse,
Allah onu mağfiret buyurur. Yâsin’i ölülerinizin üzerine okuyunuz.” (Müsned, 5/26)

Hz. Ebû Bekir’in (r.a.) rivayet ettiği şu hadis-i şerif de meseleyi açıklığa kavuşturmaktadır:
“Kim babasının veya anasının
veya bunlardan birisinin kabrini cuma günü ziyaret ederek
orada Yasin sûresini okursa, Allah kabir sahibini bağışlar.” (İbni Mace Tercemesi, 4:274)

 

“Ölen kimse kabrinin içinde boğulmak üzere olup da imdat isteyen kimse gibidir.
Babasından yahut kardeşinden veya dostundan kendisine ulaşacak duayı beklemektedir.
Nihayet dua kendisine ulaştığında bu duanın sevabı
ona dünya ve dünyada bulunan her şeyden daha kıymetli olur.
Muhakkak ki,
hayatta olanların ölüler için hediyeleri dua ve istiğfardır.” (Mişkatü’l- Mesabih, 1:723)

“Ehl-i Sünnet ve cemaate göre, bir insan
namaz, oruç,
Kur’an’ okumak, zikir, hac gibi işlediği güzel amellerinin sevabını
başkasına hediye edebilir.” (bk. Fethu’l-kadîr, 6/132; el-Bahru’r-Raik,7/379- Şamile-; Reddu’l-Muhtar, 2/263).

Bazı Şafii âlimlerine göre,
kabrin sahibi, -arkasından dua okunsun, okunmasın-
kabri üzerinde okunan Kur’an sevabından faydalanır. (Yusuf el-Erdebilî, el-Envar, 1/399)

“Bir mezarlıkta okunan ve oradaki
bütün ölülerin ruhuna hediye edilen Kur’an’ın sevabı,
bölünerek mi, yoksa bölünmeden mi onların ruhuna gider?”
şeklindeki bir soruya karşılık,
Şafii alimlerinden İbn Hacer;
“Her ölüye okunan Kur’an’ın sevabı bölünmeden tam olarak ulaşır,
(Bir tek Güneşin bütün yeryüzündeki mahlukatı kuşattığı gibi)
bu Allah’ın geniş rahmetine en uygunudur.” diye cevap vermiştir. (bk. Buğyetu’l-musterşidîn, s.97- İslami kaynaklar-).
Hem meselâ, insafsız ehl-i ilhâdın mübalâğa zannettikleri,
hattâ muhal bir mübalâğa ve mücazefe tevehhüm ettikleri biri de,
amellerin sevabına dair ve bazı surelerin faziletleri hakkında gelen rivayetlerdir.
“Meselâ, Fâtiha’nın (1 hatim) Kur’ân kadar sevabı vardır; -Buhari
Sûre-i İhlâs, sülüs-ü Kur’ân;- (3 ihlas bir Kur’an)- -Tirmizi
Sûre-i İzâ Zülzileti’l-Ardu, rub’u – (4 Zilzal bir Kur’an)- -Tirmizi

Sûre-i Kul Yâ Eyyühe’l-Kâfirûn, rub’u; – (4 Kafirun bir Kur’an)- -Tirmizi

Sûre-i Yâsin, on defa Kur’ân kadar olduğuna rivayet vardır. “-Tirmizi- (24.s9öz)
“…Hakikati şudur ki:
Kur’ân-ı Hakîmin herbir harfinin bir sevabı var, bir hasenedir.
Fazl-ı İlâhîden, o harflerin sevabı sünbüllenir, bazan on tane verir,
bazan yetmiş, bazan yedi yüz (Âyetü’l-Kürsî harfleri gibi),
bazan bin beş yüz (Sûre-i İhlâsın harfleri gibi),
bazan on bin (Leyle-i Beratta okunan âyetler
ve makbul vakitlere tesadüf edenler gibi)
ve bazan otuz bin (meselâ, haşhaş tohumunun kesreti misilli,
Leyle-i Kadirde okunan âyetler gibi).
Ve
“O gece bin aya mukabil”
işaretiyle, bir harfinin o gecede otuz bin sevabı olur, anlaşılır.
İşte, Kur’ân-ı Hakîm, tezâuf-u sevabıyla beraber,
elbette muvazeneye gelmez ve gelemiyor!..” (24. Söz)

Kur’an’ın tamamının (yani hatminin)bağışlanmasına gelince,

bu sorumuza şu sahih hadis-i şerifler en güzel cevabı veriyor;

Hz. Peygamber(ﷺ) ‘in de:
“Konup göçendir ki,
Kur’ân sâhibi (hâfız-kâri) Kur’an’a evvelinden başlar,
sonuna kadar okur, sonundan başlar, evveline döner ve hatmeder.
Böylece o, her zaman konup göçer” buyurduğu anlatılmaktadır (Hâkim, Müstedrek, I, 562).
Enes b. Mâlik’ten rivayet edilen bir hadiste de
Hz. Peygamber(ﷺ):
“Âmellerin en hayırlısı,-Kur’an okumaya başlamak ve hatmetmektir” buyurmuşlardır (Kurtubî, Tezkâr, 127).
Onun için müslümanlar, sahabe döneminden bu yana
hatim indirmeyi, yani Kur’ân’ı baştan sona kadar okumayı
bir alışkanlık haline getirmişlerdi

(Kur’an-ı kerimi hatmedene, altmış bin melek istigfar eder.) [Deylemî]

(Hatim yapanın dünya veya âhiret için ettiği dua kabul olur.) [Beyhekî]

(Kur’an-ı kerimi hatmedenin duası kabul olunur.) [Taberanî, İbni Hibban]

O halde şu ayet-i kerimeler’in mucibince kişinin geçmişlerine dua etmesi vaciptir…

“Bunlardan sonra gelenler de şöyle derler:
Ey Rabbimiz! Bizi ve bizden evvel iman eden kardeşlerimizi bağışla..” (Haşr, 59/10)
“Ey Rabbimiz!
Herkesin hesaba çekileceği günde beni, ana-babamı ve müminleri bağışla!..” (İbrahim,41)

Ve yine EFENDİMİZ’ (ﷺ) şöyle buyuruyor;
(Kur’an-ı kerimi hatmedenin,
kabul edilen bir dua hakkı olduğu gibi kendisine Cennette bir ağaç da verilir.) [Hatib]

(Hatmi okuyan ve dinleyenlerin duası kabul olur.) [Ebu Nuaym]

(Beş vakit namazdan sonra yapılan dua gibi,
hatimden sonra yapılan dua da kabul olur.) [Taberani

(Hatim duası yapılan yerde hazır olan, ganimet dağıtılırken bulunan kimse gibidir.

Hatme başlanan yerde bulunan, cihad eden gibidir.

İkisinde de bulunan, iki sevaba da kavuşur ve şeytanı rezil eder.) [Hazinet-ül-esrar]

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Namaz ve Kerahet Vakitleri

Namaz ve Kerahat Vakitleri 1. Yazı A. Namaz Vakitleri Namaz vakitleri, güneşin durumuna göre değişir. …

Kapat