Ana Sayfa / Yazarlar / Kur’an’dan İzahı Gereken Bir Mesele (Mümin: 11.)

Kur’an’dan İzahı Gereken Bir Mesele (Mümin: 11.)

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Kur’an’dan İzahı Gereken Bir Mesele (Mümin: 11.)

19.-Sual: Kur’an’da iki defa öldürdün, iki defa dirilttin, ifadesi var. Bunun manası nedir?

19.-Elcevap: Allahu Teala (c.c.) şöyle buyuruyor: “Onlar: “Rabb’imiz, bizi iki defa öldürdün, iki defa dirilttin. Günahlarımızı itiraf ettik. Şimdi (şu ateşten) çıkmak için bir yol var mıdır?” derler.” (Mü’min: 11.)

*Bakara 28. ayetin tefsirinde ilk ölüm mecaz olarak tefsir ediliyor. İkinci ölüm gerçek manada tefsir ediliyor. Buna göre Mü’min 11. ayetteki ifadeye de mecaz denebilir.

*Ayette, iki ölüm ve iki diriliş zikrediliyor.

İki ölümün ilki, yokluk, henüz yaratılmadan önceki durum, ikincisi, dünyadaki ölümdür.

İki diriltilmenin ilki, dünyada yaratılma, ikincisi, ahiretteki diriliştir.

*İki kere öldürdün ayetinin izahı, sen ölülere işittiremezsin ayetindeki ifadelerle açıklanır.

Kafirin ikinci ölümü ne zamandır?

Sinni teklif ve haddi büluğdan sonra İslam fıtratından çıkıp küfre giren kafirin manen ölümü gerçekleşir. Dünyada vefat ettiği zaman ikinci ölümü gerçekleşir.

Tıpta beyin ölümü normal ölümden farklı kabul edilir. Kafirin küfre girmesi de onun iki ölümünden biri kabul edilir.

*Kafirler inkar etmekle manen öldüler ve sonra ölümü tadıp ahirette dirildiler.

İki ölümden biri mecaz manasınadır.

“Sen ölülere işittiremezsin.” (Neml: 80.) ayetinde olduğu gibi.

Burada ölüden murad manen ölmüş kafirlerdir.

Malumu ilamdan murad başkadır. Yoksa murad zahir manası olursa belagat diye bir şey kalmaz.

Bu sözü mü’minlerin değil de kafirlerin söylemesi bu yorumu teyid ediyor.

Orada ilk ölümden başka bir ölüm tadmazlar. (Duhan: 56.)

Bu ayette de ilk ölümden başka bir ölüm yok diyor.

Cennet ehlinin durumu şöyle anlatılır: “Biz bir daha ölmeyecek miyiz” der. Yalnız ilk ölümümüz, başka ölüm yok ve biz azaba da uğratılmayacağız (öyle mi)? (Saffat: 58.- 59.)

Bu ayetlerde ifade edilen mananın faydası şudur ki; İnsanlar bilsinler ki, Azrail (a.s.) insanların canını bir defa alır. Ayetlerde geçen diğer ölüm ifadelerinin mecaz manada olduğu gayet açık anlaşılıyor.

Mümin bir kere ölür. İki defa dirilir.

Dünyada dirilir ve ölür. Ahirette dirilir.

Kafir iki kere ölür. İki kere dirilir.

Dünyada dirilir, manen ölür ve maddeten ölür. Ahirette dirilir.

*Ölmeden önce ölmek, mecaz manada nefsin isteklerinden arınması olduğu gibi kafirin iki kere ölmesi, önce manen sonra bedenen ölmesidir. Her insan İslam fıtratı üzere doğduğu halde kafir bu diriliği kaybeder ve manen ölür.

Ben iki kere iflas ettim diyen kimsenin durumu da böyledir. Biri mallarımı kaybettim. Diğeri dostlarımı kaybettim.

*İsra Suresi 75. Ayette: “Dı’fel hayat ve dı’fel memat” “Hayatı ve ölümü kat kat taddırmak.” ifadesi bu manaya hamledilebilir.

Cevher İnci Altın isimli kitaptan

 

Yaştayım

Ben adamın tavrı ile tafrasını,

Ayırt edecek yaştayım.

 

Halis olanı habis olandan,

Ayıracak baştayım.

 

İblisin telbisine karşı,

Net olan taraftayım.

 

Nifak perdesiyle yaklaşana,

Sed olan duvardayım.

 

Sur olup Suristandayım.

Abdulllah Öztürk

Yazar : Abdullah ÖZTÜRK

1963 miladi ve 1383 hicri senesinde, Ankara’da dünyaya geldi.
Gazi Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünden mezun oldu.
Memleketi Şeyh Ali Semerkandi Hazretlerinin yaşadığı ve medfun olduğu Şeyhler beldesidir.
Huccet, Hulasa, Fıkhul Kebir, Fıkhul Evsat, Fıkhul Asgar, Hıristiyanlara Mektuplar, Yol, Bir Şahıs Bir Olay, Cevher İnci Altın, Suristan, Kalbimin Aydınlığı 40 Hadis, isimli eserlerin yazarı, halen ilmi araştırmalarını devam ettirmektedir.

Web Sitesi
Tüm Yazıları Göster
Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Risâle-i Nur’da Kur’anî Kelâm Metodu

RİSALE-İ NUR'DA KELAMİ ÇİZGİ (KUR'ANİ KELAM METODU) Ali DEMİREL Kelam ilmi, özellikle Gazzâlî ve daha …

Kapat