Ana Sayfa / Yazarlar / “O hem iki doğunun, hem iki batının Rabbidir.”

“O hem iki doğunun, hem iki batının Rabbidir.”

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Rahman suresinde “O hem iki doğunun, hem iki batının Rabbidir.”
Ayetinde bahsedilen iki doğu ve iki batı nedir?..

“Doğuların ve batıların Rabbine yemin olsun” (Meâric, 70/40)

Güneş, Allah’ın emriyle doğar ve batar; bu doğup batma, her gün farklı açılarla gerçekleşir.

“O hem iki doğunun, hem iki batının Rabbidir. O halde Rabbinizin nimetlerinden hangi birini inkâr edebilirsiniz?” (Rahman, 55/17-18)
Şafağın doğuşu ile güneşin doğuşu, güneşin batışı ile şafağın batışı.
Bu görüş ibn Abbas’a izâfe edilmiştir. (Alusî, 26/105)
“Yerküreden çok büyük olan güneşin ışınları, yerkürenin kendisine dönük olan yüzüne isabet ettiğinde o taraf gündüz olur.
Güneş ışınları, aynı zamanda yer kürenin iki yanından geçer gider.
Bundan dolayı kürenin iki yanı, ışınların oraya tam isabet etmemesinden dolayı yarı aydınlık hâlde kalır.
Yerkürenin güneş ışınlarına dönük olmayan kısmının ortaları ise tam karanlıktır.
Neticede, yuvarlağımsı biçimde olan yerkürede tam aydınlık ve az aydınlık; tam karanlık ve az karanlık şeklinde bölümler ortaya çıkar.
Böylece iki aydınlık ve iki karanlık meydana gelir ki,
iki doğu ile iki batı manası da anlaşılmış olur.”
(bk. Niyazi Beki, Rahman suresi, ilgili âyetin tefsiri)
“GÜNEŞ BATIDAN DOĞUNCAYA KADAR KIYAMET KOPMAZ. Sahih-i Buhari, XIV/6426
“Güneş’in mağribden tulûu (Batıdan doğması) ise, bedahet derecesinde (İspata ihtiyaç duymayacak kadar aşikar) bir alâmet-i kıyamettir.
Ve bedaheti için, aklın ihtiyarı ile bağlı olan tevbe kapısını kapayan bir hâdise-i semaviye (gökyüzü olayı) olduğundan tefsiri ve manası zâhirdir, tevile ihtiyacı yoktur.”
(5.Şua,20.Mesele)
“14. Allah insanı, pişmiş bir çamura benzeyen bir balçıktan yarattı.
15. Cinleri de hâlis ateşten yarattı.
16. Şimdi Rabbinizin hangi nimetlerini yalanlıyorsunuz?
17. (O) iki doğunun ve iki batının Rabbidir.” (Rahman suresi)
Görüldüğü gibi önceki ayetlerde insanların ve cinlerin yaratılışından bahsetmekle, yaratılışın esasının faniyet olduğu vurgulanmak istenmiştir!..
Nitekim sonraki ayette;
“26. Yer üzerinde bulunan her şey fânidir.” (Rahman suresi)
denmiş, o halde dünya da fanidir, yaratıldığı gün güneş doğusundan doğmuşsa,
öleceği günde, yani kıyamet günü de batısından doğacak,
– dünya tersine dönecek-
İlk günün doğusu ile son günün doğusu başka olduğu gibi,
son günün batısı ile ilk günün batısı da bir olmayacaktır!..
İlk günün doğusunu ve batısını nizam eden,
son günün doğusunu ve batısını da tertip ile dünyanın ömrüne hateme çeken,
vaaddettiği kıyameti halkeden de aynı Alemlerin Rabbi’dir!..

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Yorumlar

  1. avatar

    Bunun cevabını biz de bilmiyoruz dememek için alakasız rivayetlerle desteklenmiş laf salatası olmuş.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Artık Zımba Gibi Askerlerimiz Var

Barış Pınarı Harekatı, çok süratli ve başarılı bir şekilde devam ediyor. Ordumuz ile birlikte Milli …

Kapat