Türkiye’de edebiyat özellikle yeni Türk edebiyatı disipliline Himmet Uç modern katkılarda bulundu. Natalie Supurgeon’un Şekspir’in İmajları isimli eserindeki imaj teorisini Ahmet Kutsi Tecer’in şiirlerine uyguladı ve yayınladı. Onun imaj o spring, summer, autumn, winter’ini Tecer’in şiirlerine uyguladı. Bu araştırma birçok yerde şiire bakış açısını değiştirdi. Yine Northrop Free’nin Anatomy of Criticism isimli kitabındaki imaj anlayışını Necip Fazıl’ın şiirlerine uyguladı, bu yazı da çok değişik yerlerde yayınlandı, Uluslararası Deyiş Bilimi Sempozyumu’nda bunları anlattı.
Himmet Uç ilk defa bir filozofun estetik telakkisini Yahya Kemal ile mukayeseli olarak anlattı, Muğla’da Uluslararası Kant Sempozyumu’nda. Orada “Kant’ın Yüce’sinden Yahya Kemal’in Yücesine” isimli yazısını ve iddialarını savundu. Kant ilk defa Bavyera ormanlarında seyahati sırasında Yüce’yi keşfeder, sublime. Ona göre yüce denetlenemez, şaşırtır, hayret verir, toparlanamaz. Yahya Kemal’de yüce düşünmek yüce olayları, nesneleri ve şahısları görmek ve şiirini onlar üzerine kurmak önemli bir contemplasyon meselesidir. Tarihin ve dinin, sanatın bütün büyükleri ile haşir neşir olur. Yavuz’u, Sultan Süleyman’ı, Süleymaniye Camii’ni, daha birçok yüce kavram ve görüntüleri anlatır şiirinde. Onda alelade yoktur, Çamlıca’dan ve yüksek tepelerden bakar İstanbul’a ve tarihe, İstanbul’un Fethini gören Üsküdar’a şiir yazar. Olağanüstü bir duyuş ve düşüncedir.
Free’nin Ünatomy of Criticism isimle eseri bu yıllar içinde İngilizce’den çevrildi, onu yüksek lisans derslerinde okuttu, sonra ondan kaynaklanan imaları Yahya Kemal’e uygulayıp tez yaptırdı, bu tez ortaya çıktığı ilim mahfelinde şaşırtıcı oldu. İmaj Eleştirisine Giriş isimli kitabı yıllarca okutuldu ve okutuluyor. Kimsenin düşünmediği vadilerde kalem oynattı bu ilim adamı. Free imajı Apokaliptik, Demonik ve Analojik diye sınıflandırır, bütün dünyayı ve kainatı içine alan bir sınıflandırmadır, mukaddes kitaplardan sanata yansıyan bir büyük tesbittir.
Dede Korkut Hikayelerini modern eleştiri bağlamında ele aldı, bu konuda Türk Folkloru usullar arası dergisinde bir yazısı yayınlandı, yıllar önce ondan sonra bu konuyu tamamiyle ele aldı Dede Korkut’u modern roman bağlamında bir konuma getirdi. Bunu yüksek lisans derslerinde yıllardır okutuyor.
Himmet Uç, temalar ile şair ve şiir arasındaki ilişkiyi bir kitabında anlattı, mesela ölüm şiirlerinde her şair ölüme nasıl yaklaşır, bir başka kitabı da Edebiyatımıza Felsefi ve Estetik Bakışlar adı altında yayınlandı, o da yine edebiyata bakışta yeni kriterler ortaya koydu. En son bizde yazılmamış olan Estetik eleştirinin uygulamalı kriterlerini bir kitabında anlattı. Beş yüz sahifelik bu kitap Türkiye’de ve dünyada neden güzel sorusuna cevap arıyor. Bir şey neye dayanarak güzeldir, harikadır, bunun anahtarlarını uygulamalı olarak ortaya koyuyor. Olağanüstü bir edebiyat araştırmacısı kinin ve kıskançlığın zulmü altında inim inler hale getirildi. Mobingin görülmemiş uygulamaları ile kendisi ve ailesi buhrana itildi, siz hangi insanları kurumunuzda barındırıyorsunuz ve ilimin bu dar ve haris muhitte ileri gidemeyeciğini tahmin etmiyorsunuz, ama insanlar buhranlara itiliyor, bunu size bilesiniz diye yazdım, böyle harika bir ilim adamını bu zulümden kurtarmalısınız. Saygıyla..
- On Dokuzuncu Söz Üzerine - 26 Eylül 2023
- Bir Gece Şiiri - 22 Eylül 2023
- Bülbül Şiiri / Mehmet Akif ERSOY - 11 Eylül 2023
- Hizmet Rehberinden – 2 - 3 Eylül 2023
- Malazgirt Savaşı ve Türk – Kürt Kardeşliği - 26 Ağustos 2023
- Hizmet Rehberinden - 24 Ağustos 2023
- Hikmet-i Amme, Umumî Hikmet - 17 Ağustos 2023
- Güzellik ve Peygamber - 13 Ağustos 2023
- Güzel ve Estetik Yorumlar - 11 Ağustos 2023
- Bakmak, Görmek ve Göstermek - 9 Ağustos 2023