Ana Sayfa / Yazarlar / Risâle-i Nur Talebelerinde Seyr ü Sülûk

Risâle-i Nur Talebelerinde Seyr ü Sülûk

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

RİSALE-İ NUR TALEBELERİNDE SEYR Ü SÜLÛK

İmam-ı Gazalî’ye göre sülûk, imanî hakikatleri bilip idrak için yaşanan bir yolculuktur.(1) Bundan dolayı sülûk, Hz. Peygamber’in (s.a.v) izinde, onun örnek olduğu kulluk hayatını yaşayabilecek kabiliyetlerin inkişaf etmesi gayretidir, denebilir. Risale-i Nur’daki seyr ü sülûk; ehl-i velâyetin amel ve ibadet ve sülûk ve riyazetle gördüğü hakikatler ve perdeler arkasında müşahede ettikleri hakaik-i imaniye, aynen onlar gibi, Risale-i Nur, (nafile) ibadet yerinde, ilim içinde hakikate bir yol açmış; sülûk ve evrad yerinde, mantıkî burhanlarla ilmî hüccetler içinde hakikatü’l-hakaike yol açmış; ve ilm-i tasavvuf ve tarikat yerinde, doğrudan doğruya ilm-i kelâm içinde ve ilm-i akîde ve usûlü din içinde bir velâyet-i kübrâ yolunu açmış ki, bu asrın hakikat ve tarikat cereyanlarına galebe çalan felsefî dalâletlere galebe ediyor, meydandadır.(2)

Said Nursi’nin allâme ve kâmil bir mürşid olduğunu meşayıh ikrar etmiştir. Bunlardan Şeyh İsmail Çetin Efendi: “Üstad Bediüzzaman Hazretleri, cem’ül-cem’ mertebesindedir.” demiştir. Bununla neyi kastettiğini ise şöyle izah etmiştir: (Bediüzzaman Hazretleri) “bir ilimde değil, birçok ilimlerde tekâmül etmiştir demek istiyorum. Mesela sadece hadisçi, sadece kelamcı, sadece fıkıhçı, sadece müfessir, sadece felsefeci değil, birçok ilimlerde tekâmül etmiştir.” Ayrıca Bediüzzaman için “Ekmel-ül Ulema” tabirini kullanmış. Bu tabiri şöyle açıklamıştır: “Âlimlerin en üstünü manasına kullanıyorum. Zamanında “Türkiye’mizde en üstün âlim” demiştim. Halen o görüşteyim.(3)

Nitekim Bediüzzaman Said Nursî’nin Risale-i Nur’daki tevhid ve marifete dair irşad ve ders esasının temelinde -ilm-i kelam ve tasavvufta da yaygın olan-kâinattaki fiillerden eserlere, eserlerden isimlere, isimlerden sıfatlara, sıfatlardan şuûnâta, oradan da Zât-ı Vâhid-i Ehad’e ulaştıran fikrî, hissî, manevî yolculuk vardır.

Bu manevî yolculuk Risale-i Nur’da başlangıçta imanın en mühim esası tevhid ile fikrî seviyede yaşanır. Kişi ibadet, sünnet, evrad ü ezkar ile Nur Mesleği’nde ilerledikçe o aklî-fikrî süreci manevî süreçler ile hidayet ve marifet noktasında mesafe kat eder. Risale-i Nur’da işlenen tevhid konuları, bazı risalelerde bir seyyahın tevhid hakikatine “manevî seyahat”i şeklinde kaleme alınmıştır. Tevhide yolculukta aklın tam teslim ve ikna olduğu o merhalede nefis de ya ilzam veya iskât ettirilir. Bundan sonraki merhaleler, kalbin ve ruhun derece-i hayatında devam ederler. Ancak Risale-i Nur’daki seyr ü sülûk, ‘tevhid mertebelerinde yapılan seyahatler’den ibaret değildir. Risale-i Nur’daki tasavvufun vâridât ve semerâtını da hâsıl eder. Çünkü Risale-i Nur’daki seyr ü sülûk, tasavvuftaki sülûk-u kalbî ve ruhîyi de içine alan daha genel ve kuşatıcı bir fikriyat ve ameliyatı ihtiva ve ifade eder.

Sonuç:

Risale-i Nur, bütünüyle aklî, fikrî, hissî, kalbî, ruhî bir yolculuktur, maddeden manaya, dünyadan ukbaya, mahlûktan Halık’a bir yolculuktur. Risale-i Nur’da marifetullâhı arş-ı kemalât olarak niteleyen Bediüzzaman Hazretleri, o arşa çıkmak için İslam tarihi boyunca gidilen dört ana yoldan birincisinin, mi’râc-ı Kur’anî olduğunu, kendisinin de o yolu seçtiğini, müntesiplerini de böyle Kur’ani bir yola sevk etmiştir. 

Zafer KARLI

Kaynaklar:

1-Ravzatü’t-Tâlibîn ve Umdetü’s-Sâlikîn (Tasavvufun Prensipleri), s. 43-44.) çvr. Remzi Barışık, Kılıç Kitabevi, İstanbul, tsz.

2- Emirdağ Lâhikası-I, 53. Mektup.

3-http://www.cevaplar.org/index.php?content_view=3862&ctgr_id=138 14.07.2022

Yazar : Zafer KARLI

Zafer Karlı Özgeçmiş

1965 Trabzon OF doğumludur. İlk ve ortaokulu OF’ta okumuş olup imam hatip mezunudur. Risale-i Nurlar ile iştigal ediyor ve şerh mahiyetinde yazılar yazmaktadır.

Tüm Yazıları Göster
Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Mısır ve Berlin

Mısır ve Berlin Prens Abbas Halim Paşa, zaten bu seyahati onun yardımıyla yapıyorum. Bu cevap …

Kapat