Ana Sayfa / Yazarlar / Romanın Atası Yusuf ve Züleyha 

Romanın Atası Yusuf ve Züleyha 

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Romanın atası Yusuf ve Züleyha 

  • 4. Bir zamanlar Yusuf, babasına (Ya’kub’a) demişti ki: Babacığım! Ben (rüyamda) on bir yıldızla güneşi ve ayı gördüm; onları bana secde ederlerken gördüm.
  1. (Babası:) Yavrucuğum! dedi, rüyanı sakın kardeşlerine anlatma; sonra sana bir tuzak kurarlar! Çünkü şeytan insana apaçık bir düşmandır.
  2. İşte böylece Rabbin seni seçecek, sana (rüyada görülen) olayların yorumunu öğretecek ve daha önce iki atan İbrahim ve İshak’a nimetini tamamladığı gibi sana ve Ya’kub soyuna da nimetini tamamlayacaktır. Çünkü Rabbin çok iyi bilendir, hikmet sahibidir.
  3. Andolsun ki Yusuf ve kardeşlerinde, (almak) isteyenler için ibretler vardır.
  4. (Kardeşleri) dediler ki: Yusufla kardeşi (Bünyamin) babamıza bizden daha sevgilidir. Halbuki biz kalabalık bir cemaatiz. Şüphesiz ki babamız apaçık bir yanlışlık içindedir.

Dünya romanı ancak onsekizinci yüzyılldan itibaren roman unsurlarına riayet ederek eserler vermiştir.Yusuf suresindeki anlatımda modern romandaki bütün unsurları görüyoruz.

lk roman 1605 ve 1615 yıllarında iki parça hâlinde yayımlanan Don Kişot’tur. İspanyol yazar Cervantes, bu romanda yiğit bir şövalye olmak isteyen ve silah arkadaşı (daha zeki) Sancho Panza’yla tüm ülkeyi macera peşinde koşarak dolaşan Don Kişot’un hikâyesini anlatır. 18 yy.da Daniel Defoe, Henry Fielding, Samuel Richardson ve daha sonraları Fanny Burney gibi yazarlar, romanların daha da meşhur olmalarını sağlamışlardır. Defoe tarafından kaleme alınan Robinson Crusoe (1719), ıssız bir adaya düşen kahramanın hayatta kalma mücadelesini konu almaktadır.

Advertisement

Yusuf’un romanının neredeyse yüzyıllar öncesinde romanı hakiki kılan niteliklere sahip olduğunu görüyoruz. Thomas Mann Yusuf ve Kardeşleri romanını Tevrat ve İncildeki bahisleri esas alarak yazmış uzun araştırmalarda sonra dört ciltlik romanı bitirbitirmiştir. 

Kur’an’daki metinde şahıslar, olaylar, gerilimler,çözümler ,kötü adamlar, entirika, daha başka roman terimleri uygulamalı olarak verilmiştir.

Roman Yusuf un rüyasıyla başlar. Baba Yakup rüyayı tefsir eder ve rüyanın çekirdek vaka olduğunu gösterir. Baba Yusuf’a rüyanı kardeşlerine anlatma der. Romanı açan ve geliştiren kıskançlıktır. Yusuf’un gördüğü ilgiyi kardeşleri kaldıramaz. Onu kuyuya atmak isterler ve atarlar.

Bir unsur  da entirikadır. Babayı aldatır Yusuf’u kıra  götürürler. Kuyuya atarlar, akabinde babayı  aldatır onu kurt yedi derler.

  1. Yarın onu bizimle beraber (kıra) gönder de bol bol yesin (içsin), oynasın. Biz onu mutlaka koruruz.”
  2. (Babaları) dedi ki: Onu götürmeniz beni mutlaka üzer. Siz ondan habersizken onu bir kurdun yemesinden korkarım.
  3. Dediler ki: Hakikaten biz (kuvvetli) bir topluluk olduğumuz halde, eğer onu kurt yerse, o zaman biz gerçekten âciz kimseler sayılırız.
  4. Onu götürüp de kuyunun dibine atmaya ittifakla karar verdikleri zaman, biz Yusufa: Andolsun ki sen onların bu işlerini onlar (işin) farkına varmadan, kendilerine haber vereceksin, diye vahyettik.
  5. Akşamleyin ağlayarak babalarına geldiler.
  6. Ey babamız! dediler, biz yarışmak üzere uzaklaştık; Yusufu eşyamızın yanında bırakmıştık. (Ne yazık ki) onu kurt yemiş! Fakat biz doğru söyleyenler olsak da sen bize inanmazsın.
  7. Gömleğinin üstünde sahte bir kan ile geldiler. (Yakub) dedi ki: Bilakis nefisleriniz size (kötü) bir işi güzel gösterdi. Artık (bana düşen) hakkıyla sabretmektir. Anlattığınız karşısında (bana) yardım edecek olan, ancak Allah’tır.

Thomas Mann Kur’an’daki bahsi görmemiş belki de görmüştür. Ama üç dinin de önemli şahıslarından olan Yusuf ve Kardeşlerini yıllar süren çalışmadan sonra yazmıştır.

  1. Şehirdeki bazı kadınlar dediler ki: Azizin karısı, delikanlısının nefsinden murat almak istiyormuş; Yusufun sevdası onun kalbine işlemiş! Biz onu gerçekten açık bir sapıklık içinde görüyoruz.
  2. Kadın, onların dedikodusunu duyunca, onlara dâvetçi gönderdi; onlar için dayanacak yastıklar hazırladı. Herbirine bir bıçak verdi. (Kadınlar meyveleri soyarken Yusufa): “Çık karşılarına!” dedi. Kadınlar onu görünce, onun büyüklüğünü anladılar. (Şaşkınlıklarından) ellerini kestiler ve dediler ki: Hâşâ Rabbimiz! Bu bir beşer değil… Bu ancak üstün bir melektir!
  3. Kadın dedi ki: İşte hakkında beni kınadığınız şahıs budur. Ben onun nefsinden murat almak istedim. Fakat o, (bundan) şiddetle sakındı. Andolsun, eğer o kendisine emredeceğimi yapmazsa mutlaka zindana atılacak ve elbette sürünenlerden olacaktır!
  1. (Yusuf:) Rabbim! Bana zindan, bunların benden istediklerinden daha iyidir! Eğer onların hilelerini benden çevirmezsen, onlara meyleder ve cahillerden olurum! dedi.
  2. Rabbi onun duasını kabul etti ve onların hilesini uzaklaştırdı. Çünkü O çok iyi işiten, pek iyi bilendir.
  3. Sonunda (aziz ve arkadaşları) kesin delilleri görmelerine rağmen (halkın dedikodusunu kesmek için yine de) onu bir zamana kadar mutlaka zindana atmaları kendilerine uygun göründü.

Kardeşlerden başka Züleyha da entirika ile Yusuf’u hapse attırır. Bütün bunlar dünya romanının asırlar sonra bulduğu  bahislerdir. Bu roman dünya romanının atasıdır, ister Tevrat da ister İncil’de olsun atası olma gerçeğini değiştirmez.Dünya romanında cinsellik önemli bir vaka hakikatidir. Bu tanrısal roman da da cinsellik olayları genişletir. Büyütür. Bütün entirika zulüm kıskançlık bir peygamber ailesinin romanı verir. Namık Kemal Hugo dan etkilenmiş intibah ona çok az benzer. Hugo olmasaydı benolmazdım demesi tesiri gösterir.Yusuf’un hayatı Türk, Arap, Fars, Alman ve İngiliz r,omanlarını etkilemiştir.Romanı batı kaynaklı göstermeye çalışanlar düşünsünler. Romanın atası da vahyin anlatım düzenidir.

Kalabalık bir şahıs kadrosu vardır, hepsi ana vakayla ilgili olarak anlatılmışlardır. Romanın sonucu bir peygamber ailesine yakışan şekilde sona ermiştir.

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Otur, Kitabını Oku, Diyen Şeytan İğvaları

OTUR KİTABINI OKU DİYEN ŞEYTAN İĞVALARI  “Din dünyaya âlet olamaz. Ve din, vasıta-i cer ve maddî …

Kapat