Ana Sayfa / Yazarlar / Tablolar ve Sahneler (2. Soz’e devam)

Tablolar ve Sahneler (2. Soz’e devam)

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

Tablolor ve sahneler

İkinci Söz, bir hakikatı icmal konusunda bir harika, yazar icmalleri tablolar, sahnelerle anlatıyor. Bir iki paragrafta.. 

İkinci adamı anlatırken onun da portresini çizer. “Diğeri hüdabin, hüdaperest ve hakendiş, güzel ahlaklı idi.

Hüdabin ne demek, önceki kendi nefisinin ve onun etrafındaki zevk ve menfaatlerinin iticiliğiyle yaşıyor, hüdabin ise  kelime ne kadar bütün hayatı kuşatacak şekilde muhtevası doldurulmuş. Her şeye her işe Allah adına bakan, Allah’ın gör dediğine bakan ve onu onun tesmiye ettiği şekilde yorumlayan. En büyük hüdabin peygamberimiz, Ondokuzuncu Söz nasıl dokuz sahifede peygamberimizin fiillerini, davasını, yaptıklarını, görülmemiş bir hülasa metin halinde anlatır. Onun portresidir, bütün hayatını içine alan her cümlesi olaylarla doldurulacak açılımı bir kitap olacak kadar zengin bir metindir. Altıncı reşhada yirmiye yakın cümle var bir sahifenin üçte biri kadar bahis.

İşte o Zat bir saadet-i ebediyenin muhbiri,

Müjdecisi

Bir rahmet-i binihayenin kaşifi 

Ve ilancısı 

Ve saltanat-ı Rububiyet’in mehasinin dellalı 

Seyircisi

Ve Kunuz-ı Esmai ilahiyenin keşşafı 

Göstericisi 

Ubudiyeti cihetiyle O’nu bir misal-i muhabbet 

Bir timsal-i rahmet 

Bir şeref-i insaniyet 

En nurani bir semere-i şecere-i hilkat 

Risaleti cihetiyle, bir bürhan-ı Hak , 

Bir sirac-ı hakikat 

Bir şems-i hidayet 

Bir vesile-i saadet 

İşte bak nasıl berk-i hatıf gibi  O’nun nuru şarktan garbı tuttu

Ve nısf-ı arz ve hums-ı beşer O’nun hidayetini kabul  edip  hırz-ı can etti

Bir reşhada onsekiz cümle var her biri onun hayatı ve efalinin hülasası ve müşahadeye dayalı, ondört reşhanın her birinde onbeş cümle olsa iki yüz cümlelik bir efali biyografi, bütün bir hayatı o inanılmaz hafızasında özetleyecek ve icmal edecek bir büyük gözlem gücü ve ifade anlayışı özetleme gücü, ne söyleyelim. Yukarıdakilerin her birine bir örnek cümle yazılsa koca bir kitap olur On Dokuzuncu Söz’ün açılımı.

O o kadar hüdayi ki Bediüzzaman İkinci Şua’nın menbaını onun hüdailiği ile bağlantılı anlatır…

Resul-i ekrem Aleyhisselatü vesselam yemin ettiği vakit en çok istimal ve tekrar ile her zaman ferman ettiği şu Vellezi nefsi Muhammedin biyedihi, kasemidir. Ve bu kasem gösteriyor ki şecere-i kainatın en geniş dairesi ve en müntehası  ve nihayatı ve teferruatı dahi Zat-ı Vahid-i Ehad’in kudretiyle  ve iradesiyledir. Çünkü mahlukatın en müntehab ve en müstesnası olan Muhammed Aleyhissilatü Vesselamın nefsi kendi kendine malik olmazsa ve efalinde başka bir ihtiyara  bağlı ise elbette hiçbirşey hiçbir şen  hiçbir hal hiçbir keyfiyet cüzi olsun külli olsun o muhit iktidarın ve şamil ihtiyarın  daire-i tasarrufunun haricinde olamaz. Evet bu çok manidar Kasem-i Muhammedinin (asm)  ifade ettiği gayet muazzam  ve muhit bir  tevlid-i Rububiyettir. Ve bu tevlidin isbatına dair yüz belki bin bahir bürhanlar, Sirac ün Nur ‘da beyan edildiğinden, bu hakikat-ı aliyenin isbatını ona havale ederek (Şualar 6) 

İkinci Söz’den bir hüdabin kelimesini aldık… Tablolar ve sahneler işte ondört reşhadaki icmal edilen özetlenen kelimelerin insan muhayyilesindeki yansımalarıdır. İkinci Söz’ün tabloları devam ederiz.

Faydalı ise lütfen bağlantıyı paylaşınız, tavsiye ediniz. Kaynaksız kopyalamanıza rızamız yoktur.

İlginizi Çekebilir

‘Salâvatın Mânâsı Rahmettir!..’ 

‘SALAVÂTIN MA‘NÂSI RAHMETTİR!..’  “(Ey resûlüm!)  (biz) seni ancak âlemlere bir rahmet olarak gönderdik!..” (Enbiya,107) “İşte seni …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki yazıyı okuyun:
Âkif O Salonda Olsaydı…

Kastamonu Üniversitesi rektörlüğümüz, 15 Aralık Çarşamba akşamı sanat ve tasavvuf musikimizin yaşayan efsanelerinden hafız, bestekar …

Kapat